‘Limiet aan waarborgsom moet arme gezinnen ontzien’

Nederlanders die schuldhulpverlening krijgen, moeten torenhoge borgsommen betalen als zij klant worden van een energieleverancier. De borg kan oplopen tot wel 1000 euro. ‘Energie is een basisbehoefte. Om levering voor iedereen toegankelijk te houden en arme gezinnen te ontzien, moet de overheid een borglimiet instellen,’ betoogt Hans de Kok, directeur van PrizeWize.

‘Iedereen heeft stroom en gas nodig. Ook mensen die krap bij kas zitten, uit een faillissement komen of gewoon een gat in de hand hebben. Toch lopen die mensen de kans zonder energiemaatschappij te komen zitten. Leveranciers mogen nieuwe klanten officieel niet weigeren, maar kunnen mensen wel uitsluiten door torenhoge borgsommen te vragen. Ook het energie vergelijken – wat deze groep goed kan gebruiken – wordt daardoor heel moeilijk gemaakt.

Verschil per energieleverancier

De borgsom voor mensen met een schuld of risico voor wanbetaling staat doorgaans gelijk aan een aantal maandtermijnen (bijvoorbeeld drie). Budget Energie en Oxxio vragen meer: 800 euro. Energiedirect vraagt zelfs 1000 euro. Als je in de schuldsanering zit, is het vaak onmogelijk zo’n bedrag op tafel te krijgen. Alleen NLEnergie onderscheidt zich met een lage borgsom van 180 euro.

Bronnen niet altijd betrouwbaar

Naast deze kwetsbare groep is er bovendien een groep die onterecht gedupeerd wordt. Energieleveranciers gebruiken niet altijd de juiste bronnen om gegevens over schulden op te vragen. Ze schakelen onderzoeksbureaus in die zich baseren op ‘openbare bronnen’ over wanbetalers, faillissementen en informatie van incassobureau’s. En zo kan een schuld van vijf jaar geleden die al is afgelost opeens een probleem zijn bij het afsluiten van een nieuw energiecontract. Zie voor meer informatie hierover de uitzending van Kassa op 21 september 2013.

Geen pleidooi voor volledige vrijheid

WaarborgsomLaat duidelijk zijn dat dit geen pleidooi is om wanbetalers volledige vrijheid te geven. Zowel bedrijven als betalende klanten zijn de dupe van wanbetalende klanten. Energieleveranciers zitten minstens zes maanden vast aan een contract met een klant, waardoor een achterstallige betaling tot honderden euro’s kan oplopen. Elektriciteit van wanbetalers afsluiten – wat in de wintermaanden trouwens niet mag – kost een leverancier bovendien veel geld. Klanten die wel op tijd betalen, worden daardoor indirect gedupeerd.

Borgsom wel degelijk noodzaak

Dat borgsommen wel degelijk noodzakelijk zijn, bewijst het faillissement van Orro Energy. Deze energieleverancier ging eind 2012 over de kop door te veel wanbetalers. Het is dus niet vreemd dat leveranciers een borgsom vragen aan klanten die een actuele betalingsachterstand of slechte creditscores hebben.

Borglimiet bij wet regelen

Toch moeten energieleveranciers ook hun best doen om schrijnende situaties te voorkomen, bijvoorbeeld als het om arme gezinnen gaat. Zeker voor die gevallen moet de overheid komen met wetgeving die aan de hoogte van borgsommen redelijke grenzen stelt; een nieuwe wet voor borglimieten die enerzijds recht blijven doen aan de gevolgen van wanbetaling voor bedrijven en betalende klanten, maar die anderzijds kwetsbare groepen ontzien. Zo blijft energie voor iedereen toegankelijk en zijn de risico’s voor energieleveranciers gedekt.’

Besparen op je energierekening? Energie vergelijken
Terug naar de beginpagina
PrizeWize ondervindt op dit moment problemen met de telefonische bereikbaarheid. Hierdoor kunnen we je helaas niet te woord staan. We verzoeken je vriendelijk later terug te bellen. Excuses voor het ongemak.
Hulp nodig?
088 66 99 000